dinsdag 7 april 2020 Inloggen
 
Opzeg huurovereenkomst

De opzeg gebeurt schriftelijk of in onze burelen. 

De opzegperiode is drie maanden, te rekenen vanaf de eerste van de maand volgend op de datum van kennisgeving. Bijvoorbeeld: u geeft op 20 augustus de opzeg, dan loopt de opzegperiode over september, oktober en november. De woning is dan vrij vanaf 1 december.

Naar het einde toe van de opzegperiode wordt u gecontacteerd door een toezichter van Diest-Uitbreiding voor de opmaak van de plaatsbeschrijving.

Wanneer de laatste huurder opgenomen wordt in een woonzorgcentrum is er een verkorte opzegtermijn, in deze situatie bedraagt de opzegtermijn één maand.

Bij overlijden van de huurder kan de huurovereenkomst onmiddellijk beëindigd worden. In het kader van de ontruiming van de woning kan de familie uitstel vragen aan Diest-Uitbreiding.

 

Ontbinding van rechtswege

Als de laatst overgebleven huurder van categorie A of B (zie definitie huurderscategorieën) overlijdt of het contract opzegt, dan stopt het contract automatisch ook voor overblijvende huurders van categorie C. Die huurders hebben dan nog 6 maanden tijd om een andere woning te zoeken.

 

DE HUUR OPZEGGEN, HOE DOE JE DAT?

Je zegt steeds schriftelijk op.  Dit kan per brief, per mail of aan ons loket

mail:                     info@diestuitbreiding.be

post/kantoor:       CVBA Diest-Uitbreiding - Bergveld 29 - 3290 Diest

 

Kreeg je al een “witte map” van ons (huurder vanaf 1/1/2016)? Een voorbeeld van een opzegbrief vind je onder het tabblad “nuttige documenten”.

De opzegtermijn telt 3 maanden (maand van opzeg niet meegerekend). 

Verhuis je naar een rust- of verzorgingstehuis? Je opzegtermijn wordt ingekort tot 1 maand, indien gewenst.

 

NA OPZEG. WAT MOET JE ONS BEZORGEN?

  1. Factuur nutsvoorzieningen:Telkens je laatste factuur van water, aardgas en elektriciteit.
  2. Volmacht als je zelf de plaatsbeschrijving niet kan bijwonen.
  3. Jouw nieuw adres.

 

NUTSVOORZIENINGEN. Opzeggen of niet?

NIET opzeggen: water, aardgas en elektriciteit. Dit doet DU voor je op het moment van de plaatsbeschrijving.

WEL opzeggen: telefoon, internet, kabel-TV, eventueel personenalarmsysteem.

 

CHECKLIST !!

WELKE ZAKEN WORDEN GECONTROLEERD?

Hieronder vind je een aanstiplijst terug. Hierop staat wat we controleren tijdens de plaatsbeschrijving.

Zorg ervoor dat:

  • alles leeg  en proper is
  • vloeren, deuren, ramen en raamkozijnen gepoetst zijn
  • toilet, wastafels, bad en/of douche ontkalkt en schoongemaakt zijn (inclusief tegels, kraanwerk en eventuele douchepanelen)
  • alle keukentoestellen weg zijn: bij inbouwtoestellen: vraag altijd eerst raad aan ons!
  • keukenkasten leeg en schoongemaakt zijn
  • alle meubelen weg zijn
  • tapijten, gordijnen en overgordijnen weggehaald zijn
  • donker geverfde of vuile muren (vb. nicotine-aanslag, aftekening meubelen zichtbaar) overschilderd zijn in wit
  • het behang verwijderd is
  • boorgaten gedicht zijn
  • afvalcontainers leeg en proper zijn
  • tuin:
    • onkruid is gewied, gras is gemaaid (tijdens maaiseizoen), paden en perken zijn schoon, afvoergeulen zijn leeggemaakt.  Hagen zijn reglementair gesnoeid. Gras inzaaien bij kale plekken.
    • terras is onkruid- en mosvrij.  Eventuele tuinbergingen zijn schoongemaakt. Niet originele tuinbergingen en schuttingen worden verwijderd.
    • terrassen van appartementen zijn schoongemaakt alsook de balustrades en terrasbergingen.
    • dakgoten zijn schoongemaakt.
  • alle sleutels/afstandsbedieningen er zijn!  ontbrekende sleutels/zenders = afhouding waarborg.

Er is iets niet in orde? Er zal een bedrag ingehouden worden van de huurwaarborg.

We werken hiervoor met forfaitaire kostprijzen.

 

DE PLAATSBESCHRIJVING

VERLOOP VAN DE PLAATSBESCHRIJVING

Bij de plaatsbeschrijving gaan we samen de toestand van jouw woning na. Deze moet VOLLEDIG LEEG en NETJES zijn.

Zorg ervoor dat je ALLE sleutels bij hebt.

De woning bevindt zich in oorspronkelijke staat!

DE DAG VAN DE PLAATSBESCHRIJVING

  1. Wees aanwezig op de afgesproken datum.  Breng je identiteitskaart mee! Als je zelf niet aanwezig kan zijn, kan je iemand volmacht geven. Daarop moet staan: datum, jouw identiteit, nieuw adres en bankrekeningnummer, naam en adres van de volmachtdrager (ook de volmachtdrager brengt zijn/haar identiteitskaart mee). 
  2. Diest-Uitbreiding of een externe partner voert de plaatsbeschrijving uit en noteert eventuele schade.  Er worden foto’s genomen ter staving. 
  3. Diest-Uitbreiding of een externe partner vult samen met jou de meterstanden in van water, gas en elektriciteit op de overnamedocumenten. Voor eventuele rest aan stookolie moet je zelf een oplossing zoeken. Wij nemen deze niet over.
  4. Diest-Uitbreiding of een externe partner ontvangt van jou alle sleutels van de woning. Hang alle sleutels aan één bos, zonder sleutelhangers en dergelijke. Zorg er ook voor dat zenders van garagepoorten afgegeven worden.

Hierna heb je geen toegang meer tot de woning of de tuin.

 

AFREKENING HUURWAARBORG

HOE GEBEURT DIT?

We merken op het moment van de plaatsbeschrijving dat niet alles in orde is => wij voeren de nodige herstellingen/aanpassingen uit, op jouw kosten.

Enkele weken na de afgifte van jouw sleutels, ontvang je van ons een afrekening.  Hierin vind je een overzicht van hoe jouw waarborg werd afgerekend.

Huurachterstallen, openstaande facturen en herstellingen worden met de waarborg verrekend.

Het saldo van de huurwaarborg wordt op jouw bankrekening gestort. 

Ben je van bankrekening veranderd?  Deel dit zeker mee op het moment van de plaatsbeschrijving.

 

Heb je nog vragen over een nakende huuropzeg?  Contacteer ons gerust op 013/31.29.60. Wij helpen je graag verder.